
Számítástudomány matek táborban 2.
A múlt héten ismét a Budapest-Fasori Református Kollégium Julianna Általános Iskolájába matek táborába jártunk.
Ezúttal 28 gyerekkel foglkalkoztunk, itt úgy tünt, hogy főleg alsósok voltak.
A múltkori táborhoz hasonlóan Bináris számokat, a Rendezési algoritmusokat és az Útvonalkeresési foglalkozást választottuk ki, de ezúttal egy kis Debugolás és Titkosítás is terítékre került. Ezen kívül ismét volt Robotika is.
Bináris számok
A foglalkozás alapja persze most is a Számítástudomány játékosan tananyag (ami meg a CS Unplugger Binary Numbers foglalkozáson alapul).
Ezúttal is úgy tünt, hogy a gyerekek el tudják sajátítani ezt az anyagot. Ebben a pöttyös kártyák sokat segítenek. Végig csináltuk a modem és email küldést is. A gyerekek végig érdeklődve figyeltek és szívesen vettek részt az interaktív részeknél is. Egy kicsit talán a többi számrendszer tárgyalását ki lehetett volna hagyni az egészből, mert a végére csak elfáradtak, így majdnem egy órás lett az előadás.

Útvonalkeresés
A foglalkozás színes lapokkal csináltuk (lásd Tananyag, illetve CS Unplugget Routing and Dead Lock Activity )
Az útvonal kereséshez a 28 gyereket négy csoportba osztottuk, így kb 7 gyerek volt egy csoportban. Elég ügyesek voltak, szerintem gyorsabban megcsinálták a feladatot, mint a múltkori csoport. Persze rá kellett jönniük egy pár ökölszabályra. Azt is észrevettem, hogy egy csoporton belül azért vannak, akik hamarabb rájönnek, hogy mit kell csinálni és akkor azok irányítanak. Vannak, akik csak hagyják, hogy megmondják neki, hogy mit kell csinálni. Talán lehetne egy kicsit dolgozni azon, hogy mindenki gondolkodjon.
Minden csoport kéttszer játszotta végig a játékot. Szerintem tetszett nekik. Egyszer ki kellene próbálni más konfigurációval is, nem csak kör alakú hálózattal.


Rendezési algoritmusok
A következő foglalkozás a rendezési algoritmusok voltak.
Ezúttal az udvaron játszottuk el a rendezési algoritmusokat. Így bőven volt tér a gyerekeknek ide-oda mászkálni. Most is először magasság, majd születési nap alapján rendezték magukat a gyerekek. Ezután matricákat használtunk. A buborék, beszúró és kiválasztó rendezés is sorba került.
A gyerekek szépen dolgoztak, de azért nem vittük végig az egészet és most az összehasonlítások számát se számoltuk össze, mert nem volt tábla. Végül a gyorsrendezést is kihagytuk, mert kevesebb időnk volt az egészre.


Debugolás
A Debugolást még nem csináltuk ennyi gyerekkel. Vettem egy rakás színes műanyag eldobható poharat ehhez. Először asztalhoz ültettünk mindenkit és mindenki kapott 5 poharat. Ezután egy külön asztalon és táblánál megtanítottuk, hogy hogyan kell egy építményhez programot rendelni, valamint programot végrehajtani a poharakkal. Ezt elég könnyen elsajátították.
Kipróbáltattuk velük egy konkrét építménnyel is és jól sikerült, mindenkinek sikerült leírni a programot, majd lefuttatni. Itt ott kellett segíteni pár gyerekenk, de megértették a lényeget.
Ezután 4 asztalt egymás mellé pakoltunk és a gyerekek sorba álltak, hogy egy adott építmény programját leírjak csapatban, úgy, hogy mindenki csak egy utasítást ír le.
A debugolás végül is jól sikerült, de azért pár dolgon lehetne változtatni:
- A poharakat csak akkor érdemes odaadni a gyerekeknek, ha már túl vagyunk az oktatás részen, mert amint a kezükbe kerül valami, egyből játszani kezdenek vele, és kevésbé figyelnek.
- A helységben légkondi működött, ami sokszor elfújt egy egy poharat.
- A versenyes résznél kevés volt a csoport és sok a pohár. Mivel 7 poharat raktunk fel, ezért egyre hosszabb programot kellett átnézni a gyerekeket, ami több időbe került ezért a sorban várakozók unatkozni kezdtek. 4 pohár és 4 gyerek egy csoportra elég.
- Az egyik csoport nem sorban írta az utasításokat, hanem soronként, ráadásul nem egy utasítást írt egy gyerek, hanem egy egész pohárra vonatkozó utasítást. Érdemes odafigyelni az elején, hogy mit csinálnak, mert megtörténhet, hogy félreértenek ezt-azt.
Titkosítás
A titkosításnak a demonstrációs részével foglalkoztunk (Public key encryption), amikor egy csokit küldünk gyerekek segítségével eljátszva az internetet. Persze a csoki itt nagyon lázba hozta a gyerekeket. Meg hát maga a titkosítás egyből beindítja fantáziájukat.
Ezt a foglalkozást is az udvaron végeztük. A gyerekek élvezettel próbálták kinyitni a lelakatolt dobozt (persze nem sikerült). A két lakatos módszert nem sikerült nekik kitalálni, csak miután megmutattuk, hogy van még egy lakat, akkor is csak segítséggel. Persze lehet, hogy egy kicsit többet várva összejött volna.
A demonstráció után sokat beszélgettünk arról, hogy hol használnak titkosítást és miért van szükség rá.
Szerintem ezek a foglalkozások is jól sikerültek. A gyerekeket érdekelte a téma. A végére azért mindenki elfáradt, a gyerekek is és a tanárok is. Úgy gondolom, hogy elég sok ez az 5 téma egy napra még úgy is, hogy közben két 10 perces szünetet tartottunk meg ebéd szünet is volt.