Számítástudomány játékosan tananyag

Általános iskolás gyerekek szüleiként és programozóként felvetődött bennünk, hogy hogyan lehetne a gyerekeinket alsós korban olyan dolgokra tanítani, amikre egy programozónak, számítástechnikusnak szüksége lehet majd felnőttként. Persze erre kiválóan alkalmas a sakk, vagy matekszakkör is, de valami számítógépekhez közelebb álló dologra gondoltunk. Azt viszont nem szerettük volna ha a gyerekek sok időt töltsenek el a gép előtt ilyen kis korban.
Először a Karel keretrendszerből  kialakított foglalkozásokat készítettünk, de ekkor valaki megtalálta a CSUnplugged  oldalt és egyből tudtuk, hogy ezt kell a gyereknek tanítani. Így vegyítettük a kettőt és megszületett a “Számítástudomány játékosan".
Először összeírtuk az Alapelveket, majd összeültünk és jó pár estét rászánva összeállítottunk egy szakkör tananyagot.
Most már csak ki kellett próbálni, hogy működik-e gyerekekkel. Ez elég nagy kihívásnak tünt, mivel egyikünk se pedagógus. Viszont szülők vagyunk és úgy gondoltuk, hogy 10-11 év tapasztalattal talán nekivághatunk.
2017 második félévében indult a „Számítástudomány játékosan” szakkör a helyi Biatorbágyi Általános Iskolában harmadikosok és negyedikesek részére.
A szakkörről bővebben itt lehet olvasni.
Mostanára már 2 turnuson és két osztályon is túl vagyunk. Az órákat kielemeztük és javítottunk itt-ott a tananyagon.
A cél az lenne, hogy programozók, pedagógusok segítségével bővítsük ezt az anyagot, hogy mások is használhassák szakkörön vagy órákon az iskolákban.

Tananyag verziók:

  1. Játsszunk robotosat! (Programozási alapfogalmak). Vajas lekváros kenyeret készítő robot
  2. Fűnyíró robot - Járd be a táblát!
  3. Psszt! Tudsz titkot tartani? (Titkosítás)
  4. Hány ujja van a számítógépnek? (Bináris számok)
  5. Rajzoljunk, hol a hiba? (Képalkotás, hibafelismerés)
  6. Hol lehet…? (Keresési algoritmusok)
  7. Sorakozó!!! (Rendezési algoritmusok)
  8. Merre menjek? (Rendezési hálók, útvonalválasztás)
  9. Debugollás