
Rend a lelke mindennek
Rendezés gyerek tulajdonságokkal
Miután a múltkori alkalommal megtanultuk, hogy az adatok között úgy könnyű keresni, hogy rendezzük őket, a mai napon megvizsgáljuk, hogy a számítógépek hogyan teszik ezt.
Az óra elején megkérdeztük a gyerekeket, hogy hol találkoztak olyasmivel, hogy az adatok sorrendben vannak. Például telefon névsora, vagy valamilyen táblázat valamelyik oszlop szerint is rendezhetünk.
Az első feladat az, hogy a gyerekek álljanak magasság szerint sorba. Ez persze nem olyan nehéz, habár elég sokat méricskélnek, akkor még hasonló magasságú gyerek között kell eldönteni a sorrendet.
Ettől eggyel nehezebb feladat, amikor a születési nap szerint kell sorba rendezniük magukat. Ilyenkor sokkal többet kell kommunikálni. Ez egy kicsit tovább tartott, de ügyesen megoldották.
Rendezés fajtái
A következő feladatokban már ismét matricákkal dolgozunk. A gyerekek sorba állnak és mindenki kap egy matricát, amin egy szám van. A feladat, hogy a számok szerint kell sorba állni.
Ezzel a technikával a Kiválasztó és Beszúró rendezést is el tudtuk játszani, úgy, hogy egyszerre csak egy összehasonlítást végzünk. A gyerekek megértették a módszert. A táblánál azt is felírtuk, hogy összesen hány összehasonlítást végeztünk.
A Buborék rendezés következett ekkor. Ehhez már a fiúk egy része már fáradnak tűnt, ezért szépen sorba raktuk a székeket és ülve folytatták a gyerekek. Délutánra már nehezen megy a talpon állás.
Ilyenkor csak a szomszéddal lehet kommunikálni és két gyerek helyet cserél ha nem jó sorrendben vannak. A végén ha már nem kell cserélni, akkor kész is vagyunk.
Elbeszélgettünk egy kicsit ezekről is, meg ismét megpróbáltuk megbecsülni az összehasonlítások számát. Kiváló alkalom ez a számtani sorozat összegének kiszámítására is, mert a Kiválasztó rendezés esetén az összehasonlítások számát így tudjuk kiszámítani.
Gyors rendezés
A gyors rendezést is matricákkal játszottuk el, de ezúttal gyorsan összeraktuk a padokat és a feladat az volt, hogy a kb 100 matricát szám szerint rendezzük a padon. Először kiválasztottam egy matricát, majd a rajta található számtól nagyobb és kisebb matricákat külön választottuk közösen. Ez után a két csomagra ugyanezt a módszert megismételték a gyerekek immáron ők is több egyre kisebb csoportokban dolgozva. Közös munkával így sikerült is gyorsan rendet rakni.
Azt hiszem jól sikerült ez az óra is. A végére már egy kicsit elfáradtak, de ez nem újdonság. Általában délutánra már eléggé nehezen tudnak koncentrálni.