
Hibakeresés poharakkal
Debug
Ezúttal ismét visszatértünk egy kicsit a programozáshoz. Annak is azon részéhez, amikor a programunkban hibát keresünk. Ezt a folyamatot nevezzük debugolásnak (ami szó szerint bogár mentesítést jelent). Először elmondtuk ezt a történetet a gyerekeknek. Elég érdekesnek találták.
Érdekes, hogy mi mindenből nem lehet programozási feladatot készíteni. Beszereztem egy rakás színes műanyag poharat. A feladat az volt, hogy egy egyszerű építményt készítsünk mondjuk 4-5 pohárból és készítsünk hozzá programot, ami mondjuk egy robot számára utasításokat ad, hogy hogyan lehet ilyen építményt készíteni.
Az utasítások a következők voltak: Jobbra, Fordíts és Tedd le. A poharakat a bal oldalunkra tesszük lefelé fordítva és az utasításokat hajtjuk végre, úgy, hogy először a kezünkbe veszünk egy poharat.
Az utasításokat nyilakkal le is rajzolhatjuk így alkotva programokat.
Először megmutattuk, hogy hogyan lehet felírni egy programot miközben építettünk is egy építményt.
A következő lépésként “lefuttattuk” a programot és kiderült, hogy ugyanazt az építményt eredményezi a leírt program, mind amit először építettünk.
Egyéni munka
Miután a gyerekek megértették a feladatot, mindenki kapott 6 db különböző színű műanyag poharat és egyénileg kellett dolgozniuk. Először a táblára már felírt programot kellett maguktól lefuttatni majd felépítettem ismét egy pohárvárat és le kellett futtatni a programot.
A következő lépésben a gyerekek kérték, hogy építhessenek valamit amihez kedvük van. Persze mindenki piramis szeretett volna. Ehhez ki is találtak egy új utasítást a Felet jobbra nevezetűt. Ekkor mindenki elkészítette a saját kis építményét. Valaki csak egymásba pakolta a poharakat, valaki pedig egy magas tornyot épített. A várakhoz mindenki leírta a programot és le is futtatták. Találtunk is hibákat (bugokat), amiket a gyerekek kijavítottak.
Csapat munka
Az óra maradék részében egy kis versenyt játszottunk és valójában most lettek csak igazán érdekesek a feladatok. Három csapatot alkottunk három-három gyerekkel. Minden csapat kapott egy ugyanolyan építményt, egy papírt és egy ceruzát. A feladat az volt, hogy papírhoz járulva egyenként minden gyerek csak egy új utasítást írva készítse el a programot. Ez azért nehéz, mert minden új utasítás leírása előtt újra és újra el kell olvasni az addig készített programot és fejben lefuttatni. Sokszor ha valaki elrontja akkor hibát is kell javítani.
Ahogy halad előre a program egyre hosszabb lesz és egyre többet kell gondolkodni a következő lépésen.
Először csak négy pohárral próbálkoztunk, de a gyerekek kérésére később 6 pohárral is kipróbáltuk a játékot.
Közben olyan dolgokat is elmondtunk, hogy a csapatban ha valaki hibát vét, akkor nem kell hibáztatni hiszen mindenki hibázik, a programok írása közben meg elengedhetetlenül bekerülnek hibák a programba.
Egy kis időbecslést is készítettünk. A gyerekek óhatatlanul rohantak az asztalhoz, mint ha ezen múlna, hogy ki készül el előbb. Szóltunk nekik, hogy a gondolkodással sokkal több idő megy el.
Elég jól sikerült az óra. Olyan munkás hangulat volt. Mindenki szépen dolgozott. Csak az óra elején kellett egy kicsit a több energiát befektetni, hogy a gyerekek figyelmét elnyerjük. Persze ez mindig így van, mert kicsit szétesnek már 4 órára. Jó feladatokkal persze sikerült a figyelmüket összeterelgetni.